Bezpečný spánok, O spánku

Prečo je tma pre lepší spánok detí dôležitá

Prečo je tma pre lepší spánok detí dôležitá

Naše telo a biologické hodiny sú riadené svetlom, jedlom, sociálnou interakciou a hormónmi. Rovnako je to aj u našich detí a najmä bábätiek. Mnohé maminky dôležitosť tmy pri spánku svojich detí podceňujú.  Tma je pre lepší spánok detí veľmi dôležitá.

Tú sú moje odporúčania v súvislosti s tmou a spánkom bábätiek.

Bábätká 0-9 týždňov

Novorodenec sa budí bez biologických hodín, jeho telo nepozná rozdiel medzi dňom a nocou. Je našou úlohou naučiť dieťatko spinkať dlhšie v noci a kratšie úseky cez deň tak, aby sa nedostalo do situácie, kedy má prehodený deň s nocou. V tomto veku odporúčam tmu len na nočný spánok, resp. je vhodné detičkám urobiť tmu a prirodzene ich nechať sa budiť svetlom ráno. Melatonín, spánkový hormón, majú bábätká v tele od pobytu v brušku maminky a to podporuje tú obrovskú spavosť, ktorú pozorujeme u niekoľkodňových detičiek (a preto majú mnohé maminky pocit, že ich bábätko napríklad nepotrebuje zavinutie). Bábätká dostávajú melatonín aj z materského mliečka. Postupne sa materský melatonín vytráca (okolo 5.-7. týždňa) a detské telíčko začína tvoriť svoj vlastný. V tomto veku maminky pozorujú, že bábätko je menej spavé, je ťažšie ho uspať, má problém so spánkom, je to tzv. hluché obdobie kedy už nemajú dosť materského melatonínu ale ešte stále sa im netvorí dostatok vlastného. Z mojej skúsenosti môže byť okrem tohto hluchého obdobia vo veci aj: chýbajúce zavinutie, príliš dlhé časy bdenia medzi spánkami, hlad, reflux (klasický alebo skrytý). Keď sa v období 6.-9. týždňa detičkám začína tvoriť vlastný melatonín, toto je ten čas, kedy veľmi odporúčam podporiť jeho tvorbu a zároveň lepši spánok počas dňa (keď spí doma) tmavou miestnosťou.

Bábätká 9t – 8 mesiacov

V tomto veku sa už bábätkám tvorí vlastný melatonín a na spánky doma tmavú miestnosť veľmi odporúčam (spolu s ďalšími odporučeniami). Tma podporí tvorbu melatonínu. Každé dieťa spí lepšie, keď má pre spánok vhodné podmienky. Neodporúčam deťom spánok sťažovať a dávať ich spať na hlučné mieste a veľkým množstvom svetla. Každé dieťa na zvuky inak citlivé, ale spánok detí je rozdelený a funguje tak, že majú fázy, kedy okolité zvuky vnímajú viac a momenty v spánku, kedy ich zobudí aj veľké množstvo svetla.

9 – 24 mesiacov

Toto je obdobie, kedy sa mnohé deti začnú stavať na nohy a sú neuveriteľné stimulovateľné. Upokojujúca predspánková rutina a tmavá miestnosť už nejaký čas pred spánkom sú základom preto, aby vaše dieťatko okolie nestimulovalo a tvoril sa mu dostatok melatonínu. Skoré ranné vstávanie najmä v letných mesiacoch môže príliš veľa svetla o 5:00 ráno vyslovene podporovať.

24+

V tomto veku stále odporúčam tmu. Je ju potrébné dieťatku poskytovať na spánok a najmä cez deň alebo skoro ráno, by dieťatko svetlo nemalo budiť a nabudiť. Od 2,5 roka sa ale u niektorých detí môže začať prejavovať strach z tmy a vtedy je potrebné, aby rodič dieťatko rešpektoval a pozrel sa na to, prečo sa dieťatko tmy bojí a ako sa tohto strachu zbaviť a poskytnúť dieťatku vhodné svetielko pre zaspávanie alebo celonočný spánok. Deti tmou nikdy nestrašte.

Veľmi odporúčam detičkám v detskej izbe alebo bábätku vo vašej spálni vytvoriť na spánok cez deň aj v noci dostatočnú tmu.

Vhodným riešením môže byť aj tento prenosný blackout záves. Mám ho aj ja pre moju Karolínku. Aktuálne ho už využívajú aj mnohé maminky. Jeho výhodou je aj to, že ho viete zobrať k rodičom, na dovolenku do hotela a podobne. Veľa maminiek sa ma naň pýta, tu je link na Amazon, kde sa dá kúpiť:LINK

 

Zakúpiť sa dajú aj klasické blackout závesy a dajú sa ušiť na mieru alebo kúpiť v niektorej z galantérii. Je dôležité ich v tom prípade upevniť priamo k stene tak, aby nerobili príliš veľké špáry.