O spánku, Regresia, Zaspávanie, Zhoršenie spánku

Ako súvisí zdravie a imunitný systém s vaším spánkom

Keď ste chorí chcete len jedno. Ľahnúť si do postele, prikryť sa čo najväčšou perinou a spať. Vaše telo vám vtedy hovorí, že na to, aby sa dalo dokopy potrebuje veľa oddychu, no najmä spánku. Práve ten je v blízkom vzťahu s vaším imunitným systémom. Keď vás skolí choroba, imunita dáva telu a organizmu impulz, ktorým im nariadi, aby si ľahli a vyliečili sa.

 

Počas chrípkového obdobia by sa mala neustále zdôrazňovať potreba dostatočného spánku.

Nie nadarmo sa hovorí, že ak chorobu len tak prechodíme a nevyležíme ju, môže neskôr prepuknúť v oveľa vážnejší stav. Jeden americký výskum sa zameral na pozorovanie spánku ľudí nakazených vírusom spôsobujúcim nádchu. Čím menej títo ľudia spali týždeň predtým než ich nakazili, tým bol vyšší predpoklad, že nádchu naozaj dostanú. U ľudí, ktorí spávali päť hodín a menej bola miera nákazy oveľa väčšia v porovnaní s tými, ktorí si oddýchli sedem až viac hodín. Zapamätajte si, že infekčné ochorenia – chrípka, nádcha či zápal pľúc sú veľakrát agresívne a končia zle. Preto nepodceňujte svoj spánok. A nepodceňujte ani kvalitu a množstvo spánku vášho dieťatka. 

Spánok počas noci má byť nedotknuteľný

Imunitný systém má v našom organizme dôležitú úlohu – bráni ho proti cudzorodým látkam. Jeho veľkú časť  tvoria tzv. “natural killer cells” alebo inak “prirodzení zabijaci”. Náročnú prácu má imunitný systém aj v tom, že sa musí naučiť adaptovať novým podmienkam a novému prostrediu (poznáte to určite aj vy, keď dáte svoje dieťatko do škôlky). Imunitný systém je ako taký policajt, ktorý rozhodne o tom, čo je pre naše telo dobré, a čo nie. S prirodzenými zabijakmi bojuje proti nevítaným hosťom, ktorí by nás chceli navštíviť.

 

Nedostatok spánku môže spôsobiť závažné ochorenia

Ak si vždy doprajete len krátky spánok a nie plnohodnotný celonočný spánok, oslabujete si tým vašu vlastnú imunitu a imunitné bunky. Štúdie napríklad potvrdzujú, že aj práca na nočné zmeny, ktorá rozhádže náš spánkový režim naruby, zvyšuje riziko vážnych ochorení. Nedostatočná kvalita spánku je ako hnojivo podporujúce rozširovanie chorôb. Výskumy dokazujú, že krátkymi spánkami si môžeme privodiť napr. cukrovku, depresiu, obezitu, vysoký krvný tlak, srdcové ochorenia, Alzheimerovu choroby či dokonca rôzne druhy rakoviny.

 

Stačí sa zamyslieť

Dvaja ľudia v rovnakom veku nikdy nebudú vyzerať na ten istý vek, ak si v noci jeden dopraje kvalitný osemhodinový spánok a druhý najviac päťhodinový. Ten prvý bude vyzerať istotne mladšie, zdravšie, sviežejšie a vitálnejšie. Jeden múdry človek raz povedal: “voči vlastnému nedostatku spánku by sme mali mať averziu, a nie byť jeho zástancom.”  Jedno je isté,  zdravie vás i vašich detí je najdôležitejšie. Venujte preto spánku pozornosť a nemávnite nad jeho nedostatkom len rukou.

 

Potrebujete pomôcť?