Spánkové poradenstvo
O spánku, Spánkové poradenstvo

Prečo je kvalitný a neprerušovaný spánok pre dieťa dôležitý

Prečo je kvalitný a neprerušovaný spánok pre dieťa dôležitý

Nedovoľte okoliu, aby vás presvedčilo o tom, že dlhodobé nevyspatie Vášho dieťaťa (a to Vaše) musíte len vydržať (a ešte si to užívať, lebo inak ste zlá a sebecká matka). Neverte okoliu, že to, že dieťa nespí (lebo je napríklad dojčené) je normálne a bežné. Nedovoľte okoliu a ani sama sebe, aby Vám tvrdilo, že ste zlyhali. Myslite na to, čo môže dlhodobá depriváciu spánku spôsobiť dieťatku a aj Vám. Zdravie dieťatka, matky a vzťahy v rodine sú základom pre šťastnú a spokojnú rodinu a teda dieťa.  (Zuzka)

Predstavte si to ako podobnosť medzi jedlom a spánkom. Najprv sa zamyslime nad kvalitou jedla a jedlom ako biologickou potrebou. Je to energia pre telo. Nekvalitná a nezdravá strava (junk food) – poškodzuje telo a spôsobuje všetky druhy zdravotných problémov – podvýživu, anémiu, cukrovku, srdcové choroby, obezitu. Malé množstvo nezdravého jedla nikomu neublíži – vo väčšom množstve však škodí.

Pomôcť dieťatku lepšie spinkať neznamená zavrieť ho izby a nechať ho plakať kým nezaspí. Dieťatku pomáhame učiť sa lepšie spinkať láskyplne a trpezlivo, rešpektujúc jeho emócie a komunikáciu.

Kvalitný spánok je nepretržitý a nerušený

A teraz sa pozrime na spánok a kvalitu spánku. Kvalitný spánok je nepretržitý (čo najmenej prerušovaný, primerane veku), nerušený spánok v súlade s biologickým denným (cirkadiálnym) rytmom. Aj spánok, tak isto ako jedlo, je biologickou potrebou a je to energia pre mozog. Nekvalitný a nedostatočný spánok poškodzuje mozog! Tento nezdravý spánok je pre naše deti rovnako škodlivý ako nezdravá strava (nedostatok zdravého spánku je pre vývoj dieťaťa rovnako nevhodný ako nedostatok vitamínov – pozn.prekl.). Práve tak ako študujete etikety na potravinách, aby ste vedeli určiť kvalitu jedla, ktoré kupujete svojmu dieťaťu, mali by ste študovať kvalitu spánku svojho dieťaťa.

Nikdy by ste svoje dieťa nenechali hladovať len preto, že mu dobrovoľne neposkytnete dostatok zdravého jedla. Nemali by ste ho nechať ani hladovať „po spánku“.

Prosím chápte, že je dôležité prispôsobiť vaše spánkové očakávania veku bábätka. Nebudeme očakávať, že 3 mesačné bábätko prespí noc. 12 mesačné bábätko by sa už ale 5-10krát v noci budiť nemalo. Celkovo budenie viac ako 2-3 krát od veku približne 5 mesiacov (ak nie je výnomočné, spojené s chorobou alebo zúbkami) je pre dieťatko narušením spánku a nočného oddychu.

Nekvalitný spánok spôsobuje mnohé problémy. Nasledujúce body nie sú mojimi subjektívnymi názormi, sú to výsledky recenzovaných publikovaných výskumov:

•  Vyčerpanosť– a všetci veľmi dobre vieme, ako sa v takom stave cítime!
Zhoršená nálada.Deti sú oveľa popudlivejšie, podráždenejšie, zlostia sa, rýchlo sa rozčúlia. V stave únavy v dôsledku nekvalitného či nedostačujúceho spánku strácame schopnosť regulovať svoje emócie.
Zhoršené sociálne správanie 
Zhoršený kognitívny vývoj, znížená schopnosť učenia.Počas spánku sa naučené informácie presúvajú do dlhodobej pamäte, spánok zodpovedá za posilňovanie a regeneráciu pamäte, počas spánku sa zdokonaľujú organizačné schopnosti, plánovanie, viacúrovňové spracovanie úloh a exekutívne funkcie.
•  Znížená vizuomotorická koordinácia. U detičiek, ktoré už chodia napr. môžete vidieť, že častejšie zakopnú napríklad. 
•  Popôrodná, materská depresia

Nikdy nezabudnite: spánok pomáha mozgu správne sa vyvíjať. (Naším cieľom nie je naučiť dieťa zdravo spať preto, aby sme sa my, rodičia, sami lepšie vyspali. Mnohí rodičia zvyknú pozerať na spánkový tréning ako na niečo sebecké, čo matka robí kvôli sebe, aby mohla sama spať či mať od dieťaťa pokoj. Zabúdajú však, že nedostatočný, nekvalitný, fragmentovaný, roztrieštený, povrchný alebo príliš krátky spánok škodí v prvom rade a najviac samotnému dieťatku, ktorého mozog je v najdôležitejšej a najcitlivejšej fáze vlastného vývoja a jeho správne fungovanie má zásadný vplyv na celkové zdravie, fyzickú a psychickú pohodu i vzťahy.

1.  Spiaci mozog nie je oddychujúci mozog.
2.  Spiaci mozog funguje úplne iným spôsobom ako mozog bdelý.
3.  Aktivita a práca mozgu počas spánku má svoje opodstatnenie, dôvody.
4.  Proces zaspávania je naučeným procesom.
5. Dostatok kvalitného spánku je pre vyvíjajúci sa mozog nevyhnutnou podmienkou pre rast, pre schopnosť koncentrovať sa a pozitívne tiež ovplyvňuje temperament.

Spánok je zdroj energie

Spánok je tým zdrojom energie, ktorý udržiava vašu myseľ čulú, vnímavú, vyrovnanú a pokojnú. Každú noc a počas každého denného spánku si náš mozog „dobíja batériu“. Na rozdiel od žiarovky, ktorá sa úplne vypne, keď ju zhasneme, náš mozog je aktívny a jeho činnosť je účelná aj počas spánku. Nezhasína, nevypína, len mení spôsob svojej aktivity. Dobrý spánok zvyšuje mozgovú kapacitu rovnako ako posilňovanie a dvíhanie závaží posilňuje svaly. Ak má vaše dieťa dostatok kvalitného spánku, je psychicky vyrovnané a mentálne čulé, vnímavé, bystré – oddýchnuté dieťa je jednoducho vo svojej najlepšej forme. Spánok nie je luxus – je to biologická nevyhnutnosť.

 

Čo je spánkové poradenstvo

Naučte Vaše dieťatko spať

 

 

 

 

 

Z výskumu a blogu Dr. Weissblutha, pediater a spánkový odporník (Preklad Katarína Grenčíková)