O spánku, Stres

Keď straší neofóbia – strach z nového jedla

Strach z nového jedla, vymýšľanie pri jedení, odmietanie jedla… Väčšina detí netrpí žiadnymi poruchami príjmu potravy, ale mnohé z nich prechádzajú normálnou vývojovou fázou nazývanou neofóbia. Objavuje sa okolo 18-20 mesiaca a znamená, že deti, ktoré predtým bez problémov jedli rôzne jedlá, ich zrazu odmietajú a zároveň netolerujú novú potravu. Väčšinou táto fáza po čase prirodzene pominie, najmä, ak na ňu existuje primeraná reakcia rodičov.

Pre rodičov je odmietanie jedla stresujúca a náročná výzva, ktorá si vyžaduje veľkú dávku trpezlivosti a aj kreativity. Často je súčasťou trojuholníka – jedenie –  zmeny správania sa – spánok. Aj hladné a vystresované dieťa zle spí.

Obdobie nervozity pri jedení

U niektorých detí sa neofóbia môže stať súčasťou širšieho problému so správaním, stále to však neklasifikujeme ako poruchu príjmu potravy. Ďalší problém, ktorý si treba uvedomiť, je tzv. food jag. Ide o prijímanie len jedného druhu potravy alebo len niektorých druhov jedla. Stáva sa to väčšinou, ak každý deň ponúkate vášmu drobcovi to isté – napr. na raňajky má stále toast, na večeru pečený zemiak. Ak nestriedate potraviny, môže to vyústiť do úplného odmietania jedla, ktoré malo vaše dieťa po celé týždne. Tento stav sa dá prekonať, ak dáte vášmu drobcovi pauzu od tohto druhu jedla a opätovne ho zavediete neskôr. Deti, ktoré trpia poruchou príjmu potravy sa zvyčajne cez túto fázu nedostanú a väčšinou sa tieto potraviny stratia z ich repertoáru navždy.

Odmietanie jedla vs. porucha prijímania potravy

Neofóbiou môžu trpieť deti, ktoré boli pri narodení menšie, mali v rannom detstve reflux alebo  boli menej dojčené. Strach z nového jedla sa môže objaviť u detí, ktoré boli vystavené len obmedzenému okruhu potravín alebo im rodičia podávali veľa komerčných detských jedál.

Odmietanie jedla sa vyznačuje  – obmedzeným príjmom nových jedál, – deti zvyčajne jedia okolo 30 a viac jedál, – nízka chuť do jedla, malý apetít, – žiadanie stále tých istých jedál, – vymýšľanie pri jedení, – časy jedenia sú stresujúce najmä pre rodičov.

Porucha prijímania potravy sa vyznačuje – nikdy sa skutočne nedotknú jedla, – jedia menej ako 20 jedál, -strácanie hmotnosti, problémy s udržaním váhy, – zmeny stolice, zápcha alebo hnačka, – mimoriadne obmedzený výber potravy, – zvracanie jedla po jednom roku, – jedenie spôsobuje dieťaťu extrémnu úzkosť alebo strach

Je odmietanie jedla pre deti škodlivé?

Veľa takýchto „jedákov“ nezje také množstvo jedla, aké od nich očakávate. Deti zvyčajne jedia dobre do svojich 10-12 mesiacov. Potom začínajú jesť menej. Súvisí to s ich tempom rastu. Stačí, ak porovnáte dvoch súrodencov. Mladšie dieťa zje rovnako toľko ako staršie, pretože menšie stále rastie. Deti musia jesť, aby rástli, rozvíjali sa a mali energiu, ktorú potrebujú, aby boli aktívne. Niekedy to však vyzerá, že jedia málo. Vždy by ste si mali všímať, či vaše dieťa rastie, prosperuje a či má dostatok energie. Ak áno, nie je žiadny dôvod na paniku. Z tejto fázy odmietania jedla určite vyrastie. Ak sa dieťa nikdy poriadne jedla nedotkne, odmieta ho alebo zvracia, nepriberá, chudne, necíti sa dobre a má inú stolicu, mali by ste navštíviť pediatra.

Odmietanie jedla je pre mnohých rodičov frustrujúce. Skúste niekoľko overených tipov, ktoré by vám mohli pomôcť.

Ufúľaná hra s jedlom.Táto hra je skvelá pre deti, ktoré sa boja nových farieb, chutí a zloženia. Pripravte spoločne veľkú misu s niečím chutným – napríklad so želé, pudingom alebo jogurtom. Zakryte ju a vložte do nej nejaké malé plastové hračky, s ktorými sa môže váš drobec hrať. Dovoľte mu objavovať hračky a jedlo akýmkoľvek spôsobom, akým chce. Cieľom tejto hry nemusí byť jedenie, ale iba to, že dieťa vidí jedlo ako niečo zábavné. Nesnažte sa ho prinútiť, aby jedol, olizoval alebo koštoval. To by sa malo stať jedine vtedy, ak sa tak rozhodne dieťa samé.

Žiadna pochvala za jedenie.Zmeniť tento zvyk je pre rodičov náročné. Nepoužívajte žiadne frázy typu „dobrý chlapec“ alebo „šikovné dievčatko, zjedla si brokoličku“. Jedenie je normálna vec, nie je to niečo, za čo by sme museli naše deti pochváliť. Pochvala za jedenie ich učí, že môžu prosíkať, manipulovať s nami a získavať pozornosť na to, čo a ako jedia. Mali by ste byť neutrálni. Pochváliť vášho drobca môžete za dobré správanie pri stole, alebo môžete podotknúť, aké fajné  a zdravé je jedlo, ktoré práve je. Mali by ste sa však vyhnúť frázam typu  mňaaam, to je výbornééé. Dieťa z toho môže vycítiť nedostatok pravdivosti, ktorá môže ovplyvniť jeho dôveru k vám.

Jedzte spoločne.Nie je takmer nič prospešnejšie ako pestovať dobré stravovacie návyky – spoločné stolovanie a jedenie ako rodina. Sedenie spolu pri stole by malo byť spoločenské, a viac o spájaní ako o jedení. Všetci by ste sa mali medzi sebou rozprávať, napríklad o jedle, ktoré práve jete. Nemalo by však ísť o prehováranie dieťaťa, aby jedlo.

Eliminujte rozptýlenie.V čase jedenia sa vyhnite telefónu, televízoru či hračkám, ktoré vášho drobca rozptyľujú. Od malička by ste mali deti viesť k tomu, že existujú dôležitejšie veci. Hoci je to v dnešnej dobe úplne bežné, nemali by ste používať hračky a hry, aby ste prinútili svoje dieťa jesť viac alebo aby ste ho rozptýlili,  zatiaľ čo mu do úst dávate ďalšie sústo.

Ostaňte pokojní a neprehovárajte ho.Väčšina rodičov sa až príliš zameriava na to, koľko ich dieťa zje a či konzumuje dobré jedlo. Aj vy sa pri odmietaní jedla snažíte vášho drobca zaujať rôznymi spôsobmi? Určite sú pre neho pantomíma a divadielko veľmi zábavné.  Nemali by ste ale nútiť svoje dieťa, aby si vzalo ešte jeden kúsok. Deti, ktoré netrpia poruchou príjmu potravy určite nebudú naschvál hladovať. Nátlak pri jedení v spojitosti s prehnanou kontrolou rodičov je  kontraproduktívny.  Zvyšuje riziko vzniku nesprávnych návykov pri jedení alebo dokonca porúch príjmov potravy v neskoršom veku.

Prejdite ľahko na nové jedlo.Skúste ponúknuť vášmu drobcovi „bezpečné“ známe jedlo s malým kúskom nového jedla. Nemali by ste si všímať, či ho dieťa prijme alebo odmietne. Ak nové jedlo vyskúša, opýtajte sa ho, čo si o ňom myslí. Alebo to premeňte na hru a opýtajte sa vášho dieťaťa, akú  známku do 10 by mu dalo. Vyhnúť by ste sa mali prílišnému analyzovaniu.

Urobte z jedla inteligentný zážitok.Ak dieťa nechce jesť, hovorte o jedle v intelektuálnej rovine. Opýtajte sa ho na jedlo, akú má farbu, či je to tvrdé alebo mäkké, ako vonia… Netlačte naňho, aby ho zjedol.

Vyskúšajte štýl tanierov ako v lietadle.Vložte rôzne druhy jedla do rôznych priehradiek. Alebo použite podnos na muffiny. Pre malé deti je to veľmi pôsobivé. Niektoré nemajú rady, keď sa potraviny dotýkajú iných, mohli by sa vzájomne „kontaminovať“. Môže vám to znieť akokoľvek šialene, no je to bežné a malo by to prejsť.

Skúste zmeniť scénu.Piknik v parku, na záhrade alebo dokonca aj na podlahe v obývacej izbe môže zmeniť veľa a urobiť večeru ešte zábavnejšou.

Zapojte vášho drobca.Existuje mnoho jednoduchých a zábavných vzdelávacích spôsobov ako zapojiť malé deti do nakupovania, varenia a prípravy jedla. Zoberte svojho drobca na trh alebo do supermarketu, alebo na zber do vlastnej záhrady – je to výborná príležitosť, aby sa deti zoznámili s potravinami. Choďte do knižnice, dovoľte vášmu drobcovi nájsť knihu s receptami a vybrať jedlo, ktoré vám pomôže pripraviť. Potom môže nakresliť alebo napísať nákupný zoznam. Dokonca aj 15-mesačné dieťa vie miešať a dvojročné môže s pomocou rodiča začať krájať. Dovoľte deťom prestrieť stôl a servírovať, čo pripravíte. Dáva im to pocit zodpovednosti, čo tiež môže viesť k pozitívnejšiemu postoju smerom k jedlu.

Ponúknite mu malé porcie.Pre vášho drobca môže byť ohromujúce, keď má pred sebou veľký tanier jedla, ktorý musí „zdolať“. Pre rodičov je zase skľučujúce, keď ich dieťa neje dobre. Urobte kompromis. Použite veľký tanier s menšou porciou jedla. Ak je to možné, dovoľte vášmu drobcovi povedať si, koľko jedla mu máte dať na tanier.

Skúšajte ďalej.Než sa váš drobec rozhodne, či má niečo rád alebo nie, môže vás to stáť niekoľko pokusov. Prvá negatívna reakcia by nemala znamenať, že nejaké jedlo mu už neponúknete nikdy viac. Napríklad,  ak dieťa odmietlo pečenú mrkvu pri večeri, rodičia môžu vyskúšať mrkvovú polievku na obed alebo raw mrkvové tyčinky a humus.

Modelujte vhodné odmietnutie jedla.Občas, keď niečo jete, skúste namodelovať  situáciu, že ste si možno vzali viac ako zvládnete, alebo niečo, čo sa vám nepáči a čo vám nechutí. Poslaním tohto princípu je, že je v poriadku vychutnať si niektoré veci alebo zjesť príliš veľa a mať primeranú, zdvorilú a spoločensky prijateľnú odpoveď.

Nekarhajte vášho drobca za vypľúvanie jedla.Ak je dieťa schopné dať si jedlo do úst – je to úspech. Ak ho za vypľúvanie hrešíte, potom môže odmietať dať si jedlo do úst úplne. Ak dieťa vie, že sa mu nič zlé nestane, keď s jedlom experimentuje a následne ho vypľuje, potom je pravdepodobnejšie, že nové jedlo pred odmietnutím najprv vyskúša.

Ak je dieťa stále kojené – mali by ste pokračovať. Materské mlieko je výborným zdrojom karbohydrátov, proteínov, tuku, minerálov a vitamínov. Je najlepším typom mlieka pre dieťa tak dlho, ako ho dokáže vaše telo vytvoriť. Neexistuje vek, v ktorom by materské mlieko prestalo mať výživový úžitok.

Ak je dieťa na umelej výžive.Dieťa potrebuje umelú výživu až do jedného roka, potom nie je potrebné pokračovať v kŕmení umelou výživou alebo používaní fliaš. Neexistuje ani žiadny dôkaz, že podávanie umelej výživy zlepšuje kvalitu spánku.

Ak bol čas jedenia stresujúci, urobte po ňom niečo zábavné– súboj šteklenia alebo maznania. Cvičením sa uvoľní oxytocín a ostatné endorfíny, čo spôsobí, že sa všetci budete cítiť lepšie. Predovšetkým, zachovajte si zmysel pre humor. Nezabúdajte aj na vyťaženie iného dospelého. Prežívať problémy so stravovaním detí je náročné  – rodičia by si to nemali nechať pre seba, inak sa budú cítiť frustrovaní a nahnevaní nielen na svoje dieťa, ale aj okolie.

 

Potrebujete pomôcť?