O spánku, Spánková regresia, Zaspávanie

Spánok a stresové hormóny

Spánok a stresové hormóny

Melatonín (spánkový hormón)

Keď sa blíži čas spánku a večer, dieťatku sa začne zvyšovať melatonín, hormón zodpovedný za náš spánok. Tento hormón sa tvorí prevažne v tme a pomáha nám aj detičkám zaspať a zostať spať.

Melatonín reguluje náš nočný spánok a spánkové cykly. Tie sú v noci dlhšie ako cez deň. Oddeľuje v mozgu denný spánok od nočného spánku.

Keďže melatonín je produkovaný v tme, prirodzená večierka pre bábätká a malé detičky je niekde medzi 18:30-19:30.

Keď bábätko/dieťatko zaspí melatonín v jeho tele stúpa do približne pólnoci. Preto spánok od zaspatia do pólnoci považujeme za najviac „výživný“ a hlboký a pre deti a bábätká odporúčam skoršiu večierku. Toto je aj dôvod prečo sa väčšina bábätiek (ktoré nevedia zaspať a spať bez pomoci) do polnoci relatívne dobre spinká a po polnoci sa budí každú hodinu-dve.

Okolo 5 ráno melatonín z tela dieťatka už takmer vymizol a končí jeho nočný spánok. Ak dieťatko nevie zaspávať bez pomoci, bude sa nad ránom veľmi často budiť, rovnako ako každé bábätko ktoré zaspalo preunavné (večer predtým) alebo nemá vhodné spánkové prostredie (svetlo, pokoj).

Kortizol (stresový hormón)

Stresový hormón kortizol sa prirodzene tvorí počas dňa a znižuje sa počas denných spánok (vďaka dostatku denného a nočného spánku). Vo veľkých množstvách je kortizol rovnaký ako kofeín alebo adrenalín. Preto nechceme naše detičky praunavené, aby im tento hormón zbytočne nestúpal a neovplyvňoval negatívne ich spánok.

Dostatočné množstvo denného spánku je veľmi dôležité pre deti. Počas spánku sa totiž hladina kortizolu (stresového hormónu) prirodzene znižuje. Vysoká hladina kortizolu u detí spôsobuje hyperaktivitu (typický prejav preúnavy), zhoršené správanie a veľmi ťažké zaspávanie.

Vysoká hladina kortizolu u dieťatka blokuje tvorbu melatonínu čo znamená, že dieťatko bude horšie a menej kvalitne spinkať.

Z tohto dôvodu vo všeobecnosti podporujem dlhší obedný spánok (nie ranný), aby dieťatko do večera nebolo príliš unavené. Preúnava môže spôsobať zobudenie (odzaspatia na noc) po 45 minútach a problém uložiť sa, skoré ranné vstávanie, či časté nočné budenie.

Spánok je pre bádätká a detičky mimoriadne dôležitý a jeho nedostatok netreba podceňovať. Prečítajte si o dôležitosti dostatku kvalitného spánku u detí. 

Prečítajte si aj o tom, prečo je tma pre spánok detí dôležitáa ako ju doma vytvoriť.

Neviete si rady so spánkom vášho dieťatka? Využite moje spánkové poradenstvona mieru.

[rev_slider alias=”Slider”][/rev_slider]