Časté nočné budenie, Nočné budenie, O spánku, Spánková regresia

8-10 mesačná spánková regresia

Obrovský vývojový míľnik v živote bábätka

Obdobie života bábätka medzi 36.-40. týždňom je obdobím veľkých zmien. V tomto veku bábätka začínajú objavovať a snažia sa dokázať urobiť nové veci. Pri jedení si môžete napríklad všimnúť, ako dieťatko začne v rúčke pučiť banán. Dieťatko začína kategorizovať svoje okolie. Rozpoznáva, že určité veci, objekty, pocity patria k sebe a patria do skupín a kategórií. Dieťatko dokáže napríklad pochopiť, že banán a špenát sa jedia aj napriek tomu, že nevyzerajú rovnako. Keď vidí napríklad 4 rôzne kocky, rozumie tomu, že každá je iná, ale všetky sú kocky. Dieťatko poznáva ľudí okolo seba, ich emócie a aj svoje vlastné emócie. Začína rozumieť omnoho viac ako doteraz. Toto všetko podporí novoobjavená schopnosť ešte väčšej mobility vo forme plazenia, štvornožkovania, sadania si bez pomoci a postavenia sa na vlastné nôžky.

Príchod týchto nových schopností a chápania rozhodí bábätkovský svet hore nohami.

V rámci chovania môže rodič pozorovať, že bábätko je:

  • Plačlivé a pôsobí nespokojne
  • Vďaka schopnosti presúvať sa, je rodičovi neustále “v pätách”, pýta sa na ruky, ťahá ho za nohavice a je ako prísavka, čo môže indikovať separačnú úzkosť
  • Zrazu hanblivé a už nie je také otvorené voči cudzím osobám ako bývalo
  • Chce len maminku alebo ocka (niekedy len maminku)
  • Zhorší sa mu spánok (na určité obdobie)
  • Môže byť tichšie, menej urečnené
  • Zrazu môže odmietať prebalenie plienočky
  • Nechutí mu až tak jesť

Ako sa môže cítiť rodič:

  • Neisto (rodič nerozumie tomu, prečo sa jeho bábätko zrazu chová inak)
  • Unavene a vyčerpane (bábätká zvyknú spať horšie a s nimi aj ich rodičia)
  • Otrávene (niektoré maminky zvažujú odstavenie bábätko od dojčenia alebo jeho presunutie do inej izby)

Zhoršenie spánku

8-10 mesačná spánková regresia je obdobie v živote dieťatka, kedy sa zaspávanie aj denný, či nočný spánok na určitú dobu pokazí. Detičky začínajú odmietať zaspať, stavajú sa v postieľke a plačú alebo sa hrajú, vykrikujú, ťapkajú rúčkami, skáču po postieľke a podobne. Môže to trvať hodinu aj viac denne, najčastejšie v čase medzi 1-3 nad ránom.

Toto obdobie môže trvať 3-6 týždňov a je spojené s nevyspatím dieťatka, skorým ranným vstávaním, odmietaním spánkov a celkovou nervozitou na strane bábätka a aj rodičov a v neposlednom rade s plačom a protestom.

Typické prejavy zhoršeného spánku v tomto veku:

  • Odmietanie spánkov alebo protest pri zaspávaní: dieťatko zisťuje, čo sa bude diať, ak bude v postieľke plakať.
  • Stavanie sa v postieľke a následná frustrácia nakoľko dieťatko ešte nevie, ako sa dostať dole.
  • Dlhé nočné párty vo forme hrania sa alebo frustrácie, lebo bábätko chce zaspať, ale nedarí sa mu to.
  • Krátke 30 minútové spánky a plač pri prebudení.

V tomto období dieťatko zrazu začína chápať mnohé veci, začína si ich zatrieďovať vo svojej hlávke. Ak dieťatko začne plaziť, štvornožkovať, sadať si, stavať sa alebo chodiť, má toho taktiež plnú hlavu. Stále na to myslí, má potrebu to skúšať a praktizovať. Dosiahnutie týchto vývojových miľníkov sa významne odzrkadľuje aj na spánku bábätka a jeho zhoršení.

Aj napriek tejto regresii Vaše bábätko potrebuje 2-3 hodiny spánku cez deň (skôr 2,5-3 hodiny) a 11-12 hodín v noci. Ak ho nemá, je preunavené a začne sa všetko komplikovať ešte viac.

Nie všetky spánkové problémy sú výsledkom spánkovej regresie a veľakrát to môže byť aj nekonzistencia rodiča, ktorá podporí to, že bábätko sa dostane z regresie s inými spánkovými návykmi (väčšinou horšími) ako do nej vošlo. Rodič je totiž zmätený a nevie, či bábätko plače, lebo ho niečo bolí, či nie je unavené a pod.

Ako zvládnuť túto obrovskú regresiu

Táto regresia je jedna z najnáročnejších. Nekonečné stavanie sa v postieľke mnohých rodičov privádza do zúfalstva. Ale aj táto regresia pominie o niekoľko týždňov a bola by škoda prejsť počas jej trvania k návykom, ktoré nechcete dlhodobo udržiavať.

Nasledujúce rady vám pomôžu regresiu ľahšie prekonať:

  • Pokračujte v systéme ukladania ako doteraz.
  • Poskytnite dieťatku väčší komfort vo forme častejších návštev pri postieľke alebo dlhších intervalov pri postieľke alebo zostaňte pri postieľke celý čas.
  • Neuspávajte Vaše dieťatko, ak to už vie.
  • Dieťatko ukladajte večer skôr, aby v noci dohnalo aspoň časť únavy, ktorú má naakumulovanú.
  • Buďte konzistentní s ukladaním na spánok.
  • Poskytnite bábätku dlhšiu predspánkovú a upokojujúcu rutinu.
  • V noci poskytnite dieťatku extra komfort, ale jednajte štandardne, ako zvyknete.
  • Buďte trpezliví.

Ak máte pocit, že to pomôže, uložte dieťatko na plánovaný spánok o 15-30 minút neskôr.

Ak ale Vaše bábätko od 3/4 mesačnej regresie spáva zle, v noci sa často budí a cez deň spáva krátko a nepravidelne, je pravdepodobné, že sa nemusí jednať o regresiu ale máte problém so spánkovou asociáciou.