Bezpečný spánok bábätka
Bezpečný spánok, Časté nočné budenie, O spánku, Spánok dospelých

Biely šum a spánok

Biely šum je monotónny nerušivý zvuk, ktorý je v spánkovej terminológii často používaný. Ak ste už niekedy počuli zvuk mora, vodopádu, dažďa alebo vysávača, viete, o čom hovorím:) Biely šum sa nespája len s novorodencami. Svoj význam má aj pri spánku starších detí alebo dospelých. Môžeme ho považovať za akúsi spánkovú pomôcku, ktorej cieľom je dlhší a kvalitnejší spánok.

 

Biely šum a spánok novorodencov

Novorodencom pripomínajú hlboké zvuky život v maminkinom brušku. Pomáha im upokojiť sa, ale aj zaspinkať alebo znovu zaspať, keď sa preberú pri prechode fázami spánkových cyklov. Nemal by presiahnuť hlasitosť 50 decibelov. V maternici boli deti vystavené “šumu” o sile 80 decibelov. Treba ale povedať, že bábätko v brušku nemá ešte vyvinuté ušné bubienky, zvukovody má upchaté mazom a stredné ucho naplnené tekutinou a preto im zvuky v maternici nepripadajú tak hlasné. Deťom púsťajte šum s hlasitosťou maximálne 50 decibelov. Biely šum je jedna z vecí, ktorá deťom simuluje prostredie v maternici.

 

Význam bieleho šumu pri spánku starších detí

Pri spánku starších detí šum funguje ako pohlcovač zvukov z okolia, vďaka čomu nie je dieťatko počas spánku rušené. Jeho veľkou výhodou je prenesiteľnosť, čo sa Vám môže hodiť aj teraz počas sviatkov, keď sa budete s dieťatkom presúvať. Biely šum Vám uľahčí navodiť dieťatku známe spánkové prostredie, nech spinká kdekoľvek.

To, ako dlho budete biely šum používať, je individuálne. Situácia každej rodiny je iná, každé bábätko je iné. Kým niekto sa rozhodne ho postupne stišovať a vytesnať už v troch mesiacoch, iným maminkám pomáha oveľa dlhšie. Šum môžete púšťať dieťatku na zaspatie alebo na všetky spánky. Odsledujte si, kedy spí najlepšie to Vaše.

Biely šum nie je návykový, pre dieťatko je naopak veľmi prirodzený a známy, keďže si naň “navyklo” už v maternici. Rovnako je potvrdené, že biely šum u deťoch s kolikou predlžuje spánok a naopak významne znižuje trvanie plaču počas dňa.

Biely šum pomáha spať lepšie aj dospelým

Aj keď možno teraz premýšľate nad tým, aké to bude spať celú noc pri vlnení oceánu, doplním, že biely šum zlepšuje aj spánok dospelých. Pomáha nám predlžovať spánok a fázu tzv. hlbokého spánku. Keď naša myseľ vníma konštantný zvuk, zameria sa naň a prestane vnímať ďalšie okolité zvuky, ktoré sú dôvodom nášho vyrušenia zo spánku. 

 

Zdroje:

Karp H. The fourth trimester and the calming reflex: novel ideas for nurturing young infants. Midwifery Today Int Midwife. 2012 Summer;(102):25-6, 67. PMID: 22856072.

Sezici E, Yigit D. Comparison between swinging and playing of white noise among colicky babies: A paired randomised controlled trial. J Clin Nurs. 2018 Feb;27(3-4):593-600. doi: 10.1111/jocn.13928. Epub 2017 Nov 3. PMID: 28618052.

Farquer,LeAnne M. Central Michigan University. ProQuest Dissertations Publishing, 2006. 3221061.

Farokhnezhad Afshar, Pouya et al. “Effect of White Noise on Sleep in Patients Admitted to a Coronary Care.” Journal of caring sciences vol. 5,2 103-9. 1 Jun. 2016, doi:10.15171/jcs.2016.011