Nočné budenie, O spánku, Spánková regresia

Spánkové regresie

Naše deti sa prvé dva roky vyvíjajú neuveriteľne rýchlo. Prechádzajú množstvom náročných zmien od fyzického, cez motorický a rozumový vývin. Niet divu, že niekedy toho majú doslova “plnú hlavu”. Poznáte ten pocit, keď vás niečo neuvertieľne nadchne alebo trápi a vy nemôžete zaspať, rozímate dlhé minúty či hodiny? Toto isté prežívajú naše deťúrence. Spánkové regresie zvyknú trvať 1-4 týždne a tak ako prišli, zrazu opäť odídu. Jedine prvá, 3-4 mesačná regresia, nezvykne odísť sama pokiaľ nezmeníte dieťatku spánkový návyk na menej závislý od vášho uspávania.

Spánkové regresie dobre rozpoznajú najmä maminky, ktorých deti majú dobrý a stabilný spánok, lebo zrazu, bez predchádzajúceho upozornenia, pozorujú zhoršenie procesu zaspávania (dĺžka, protest). Deťom sa zhorší nočný alebo denný spánok. Niektoré deti si v noci “spravia” deň a sú bdelé. Niekedy dieťatko postihne len jeden príznak, iným deťom sa môžu zhoršiť všetky spánky aj spôsob zaspávania.

Tu je zoznam najčastejších spánkových regresií podľa veku:

3-4 mesačná spánková regresia

Je to jediná regresia, ktorá neprejde sama od seba, ale znamená, že sa spánok vášho bábätka kompletne zmení. Bábätku sa dovyvíjajú vnútorné biologické hodiny a spôsob zaspatia začne hrať dôležitú úlohu v tom, ako bude najbližší 1 a viac rokov spať.

8-10 mesačná spánková regresia

Táto regresia sa z mojej skúsenosti prejavuje najčastejšie zhoršeným zaspávaním a protestom, častejším nočným budením. Mnohokrát súvisí so stavaním sa dieťatka na nôžky, sadaním si, štvornožkovaním. Vrcholí separačná úzkosť ale aj mnohé iné vývinové zmeny, ktorými dieťa prechádza.

12 mesačná spánková regresia

Je spojená s obrovským vývinom dieťatka. Dieťatko často začíná robiť prvé krôčiky, hovoriť prvé slovká, rozumieť oveľa viac. Detičky, ktoré spia nezávisle môžu začať odmietať niektorý zo spánkov, v noci dlho bdieť alebo sa niekoľko dní často budiť. Maminky si často myslia, že odmietanie spánku je príznakom toho, že je čas prejsť na jeden spánok. Na to je ale ešte čas do 15-18 mesiaca. Je potrebné zostať konzistentný a v prípade potreby jemne upraviť dĺžky spánkov a rutinu. Detičky, ktoré zaspávajú s pomocou, zvyknú mať problém zaspať a maminky ich uspávajú veľmi dlho. Toto málokedy zvykne ustúpiť a maminky sa následne začnú trápiť s dlhočizným uspávaním. Detičky nechcú o nič prísť. 🙂 Do toho všetkého mnohé detičky začínajú odmietať jedlo a jesť podstatne menej. Odmietať, lebo už majú svoj názor, a jesť menej preto, lebo sa im spomalil rast. Ak dieťatko napríklad odmieta raňajky, skúste mu prehodiť ranné kojenie/kŕmenie po zobudení s raňajkami.

18 mesačná spánková regresia

Túto regresiu veľmi intenzívne vnímajú maminky, ktoré prešli v období 12 mesiacov na jeden denný spánok. Je to z toho dôvodu, že ak dieťatko na jeden spánok nezaspí, bude niekoľko dní veeeeeľmi unavené, čo sa odrazí na nočnom spánku a skorom vstávaní alebo častom nočnom budení. Nie je to znamenie, že dieťatko už nepotrebuje spať. Do veku troch rokov jeden spánok denne potrebuje.

24 mesačná spánková regresia

Dieťatko môže začať odmietať denný spánok a môže začať nekonečne dlho zaspávať. Niekedy robia rodičia chybu, že dieťaťko veľmi skoro presúvajú v tomto veku do veľkej detskej postele. Je možné, že sa dieťatku zníži potreba denného spánku z 2 hodín na 1,5-1h. To je v poriadku. Denný spánok je v poriadku, pokiaľ nenarušuje a negatívne neovplyvňuje zaspávanie na nočný spánok a ranné vstávanie.

Spánok detí je niekedy nevyspytateľný

Spánok detičiek je niekedy nevyspytateľný, veď sú to deti a nie stroje. Ale je dobré, ak maminka, ktorej dieťatko dobre spí, vie, čo môže prísť, čo môže očakávať a vie sa prispôsobiť. Nie každé dieťatko postihne každá spánková regresia. My s Karolínkou sme o 8-10 mesačnej ani poriadne nevedeli, ale 12 mesačnú sme na pár dní pocítili a veruže aj začala v týchto dňoch chodiť, púšťať sa sama a napodobňovať veľa zvukov zvieratiek:-). Karolínka sa tri noci po sebe zobudila a nedarilo sa jej zaspať aj hodinu a asi 3 dni zaspávala na denné spánky cca 20-30 minút. Ale po pár nociach sme opäť spali ako predtým. Celá rodina spíme od večera do rána a budíme sa spokojní a oddýchnutí s úsmevom na tvári 🙂

Nie je pravda, že bábätká a deti zle spia. Samozrejme, sú obdobia, kedy spia lepšie a kedy horšie. Dôležité sú dobré spánkové návyky. Ak ich deti majú, budú doma oddýchnutí všetci.

Potrebujete pomôcť?