Denný režim bábätka
Časté nočné budenie, Nočné budenie, Novorodenci, Novorodenci 0-3 mesiace, O spánku, Zaspávanie

Na spôsobe zaspatia vašeho bábätka záleži

Na spôsobe zaspatia bábätka záleži

Spánok sa tvorí v mozgu a je preto neurologickou záležitosťou. Bez ohľadu na to, že každé dieťa je iné a má iné potreby, spánok všetkých bábätiek a detí funguje rovnako. Na spôsobe zaspatia bábätka preto záleží.

Spánok je primárna biologická potreba nás všetkých a potrebujeme ho rovnako ako jedlo.

Ako funguje spánok

Detský spánok (a aj ten náš) funguje na princípe spánkových cyklov. Striedajú sa nám fázy tzv. REM a NREM. Počas fázy REM je náš spánok ľahší a skôr nás niečo zobudí alebo vyruší. V tejto fáze spánku väčšinou snívame. V REM fáze je naše aj telo bábätka paralyzované, dieťatko hýbe rýchlo očkami aj keď sú zavreté (Rapid Eye Movement). Je to najmä preto, lebo ak snívame, naše telo zabezpečuje to, aby sme boli v bezpečí a nezačali v spánku robiť to o čom snívame :-). Výskumy potvrdili, že v tejto fáze dochádza k veľkému vývinu mozgu. Od narodenia po približne 3-4 mesiace života bábätka tvorí REM spánok približne 50% celkového spánku novorodenca a postupne sa jeho pomer k neREM spánku znižuje a začína prevládať neREM (hlboký spánok)

A potom je tu NREM fáza, kedy spíme tvrdo. NREM spánok je hlboký spánok, počas ktorého je bábätko ťažšie zobuditeľné a vo fáze 3 je nezobuditeľné (ak nedostane naozaj silný impulz pre zobudenie). V jednotlivých fázach tohto spánku môže dochádzať k zmäteným prebudeniam a nočným desom. Prečítajte si niečo o nočných morách a nočných desoch tu. 

V NREM spánku necítime bolesť, rozvýjame pamäť, vytvárame dlhodobú pamäť, regenerujeme telo.

  • Fáza 1 NREM spánku: dieťatko sa dostáva do spánku, je ľahko zobuditeľné, drieme.
  • Fáza 2 NREM spánku: dieťatko spinká, je ťažšie zobuditeľné. Začína klesať tep a telesná teplota dieťatka
  • Fáza 3 NREM spánku: hlboký spánok, telesná teplota ešte viac klesá

Tieto fázy sa striedajú pravidelne aj u našich detičiek. Keď prejde cyklus striedania týchto fáz, nastáva jemné prebudenie. Vtedy naše dieťatko sleduje a kontroluje stav. Potrebuje, aby všetko bolo tak, ako keď zaspalo. A tu nastáva „zádrhel“. Ak totiž nenájde stav, ktorý malo pri zaspávaní, budí sa (väčšinou s veľkým plačom). Toto môže nastať v noci aj každú hodinu alebo každé dve hodiny. Cez deň to môže spôsobiť krátke spánky tzv. catnaping.

Deti do približne troch mesiacov veku vstupujú najprv do ľahšej REM fázy spánku a postupne prejdú do neREM fázy tvrdého spánku. Z tohto dôvodu sa niekedy maminky musia k bábätkám veľakrát vracať, potom ako ich uložia do postieľok a to hlavne, ak nie sú zviazané s rúčkami pri tele.

Bábätká po 3.-4. mesiaci (po 3.-4. mesačnej spánkovej regresii)začínajú postupne vchádzať najprv do neREM fázy spánkového cyklu a až potom do REM a tak sa to stále opakuje. Deti sa v noci najčastejšie budia pri prechodoch z týchto fáz okolo: 22:00-23:00, 01:00, 03:00 a nad ránom, keď je spánok najľahší. Najťažší spánok majú deti od zaspatia do približne polnoci, následne prichádza stredne ťažký cyklus spánku a nad ránom okolo 4:00-6:00 už niektoré deti zobudí aj malé šuchnutie.

Spánkový cyklus bábätka (deň)

Spánkový cyklus bábätka s počas jeho veku vyvíja a predlžuje sa postupne z 40-45 minút až na 90 minút v približne predškolskom veku. Spánkové cykly cez deň sú kratšie a v noci sú dlhšie. Preto sa vám možno bábätko cez deň budí každých 30-40 minút, ale v noci každú 1-2 hodiny.

spánkový cyklus

Je časté nočné budenie bábätiek normálne? Koľko budení je v poriadku?

Áno aj nie. 🙂 Fyziologicky je jemné prebudenie pri prechode z fáze do fázy (cyklu do cyklu) normálne a prirodzené. Avšak, ak vaše bábätko potrebuje pomoc 5-10krát za noc, lebo sa pri týchto fázach z jednej do druhej preniesť bez vašej pomoci nevie (jeho sme mu vytvorili návyk), vie to byť z dlhodobého hľadiska náročný spánkový problém, ktorý spôsobí nevyspatie vám a aj vášmu bábätku. Preto je dôležité, aby bábätko získalo od rodiča do balíčka spolu s láskou aj schopnosť zaspať bez pomoci (s malou pomocou, pokojne v jeho prítomnosti), aby sa v noci aj cez deň medzi spánkovými cyklami prenieslo aj bez vašej pomoci a budilo sa vtedy, keď niečo reálne potrebuje. Bábätko totiž maminku cítiť potrebuje (ako vám niektorí budú vehementne tvrdiť), avšak je aj natoľko múdre, že keď vie ako, tak sa medzi spánkovými cyklami prenesie aj bez vašej pomoci a ak bude menšiu pomoc potrebovať, zavolá. 🙂

Bábätká dokážu bez pomoci zaspať už od veku 2 mesiacov, kedy sa jedná a fyzioligcky naprogramovaný proces ich mozgu a potrebu, ktorú ich telo dokáže. Od veku 4.-6. mesiacov už bábätká dokážu zvládať s pomocou rodiča základné emócie a medzi nimi je aj spôsob ako zaspať bez väčšej pomoci rodiča (ale napr. v jeho pritomnosti).

Normálny detský spánok – koľko budení je už veľa

Je veľmi dôležité, aby rodičia mali primerané očakávania voči veku a spánku svojho bábätká. Štúdie potvrdili, že deti spiace v jednej posteli s rodičom sa budia v noci častejšie, majú menej stabilný spánok a dlhšie zaspávanie (Hysing 2015, Hayes 2001). Deti, ktoré zaspávajú bez pomoci vo svojej postieľke a aj v noci zaspia po najedení (nie pri jedení) majú menej prerušovaný spánok a stabilnejší spánok, ako deti, ktoré tieto návyky nemajú.

Na základe Hysingovej štúdie (2015) sa väčšina detí budí 0 až 3krát vo veku 6-18 mesiacov. Toto budenie je typicky považované za normálny nočný spánok a v prípade, že sa zdravé bábätko/dieťa budí častejšie, jedná sa pravdepodobne o narušenie spánku z dôvodu rušivej spánkovej asociácie alebo nevhodného režimu, či spánkovej hygieny. Dieťa môže aj v tomto veku spávať celú noc, ale je prirodzené a normálne, ak sa občas zobudí. Každé dieťa je v tom, čo kedy zvládne iné a každý rodič je iný v tom, ako to cíti a ako by to chcel. Samozrejme je dôležité pamätať na obdobia spánkovej regresie, prípadne na zhoršenie spánku v dôsledku choroby alebo potreby rodiča. Sú to stále deti. Avšak dlhodobé časté nočné budenie môžeme považovať za pediatrickú insomniu, resp. spánkový problém z dôvodu rušivej spánkovej asociácia, ktorú je vhodné riešiť.

Štúdie potvrdili, že zlepšenie spánku a kvality spánku celej rodiny prispieva k zlepšeniu vzťahu matka-dieťa, otec-dieťa, matka-otec. Je to preto, lebo rodičia aj dieťa sú viac oddýchnutí a menej nervózni, dni si užívajú a nie len unavení preživajú.

 

 

 

Potrebujete pomôcť?