Denný režim bábätka
Časté nočné budenie, Nočné budenie, Novorodenci, Novorodenci 0-3 mesiace, O spánku, Zaspávanie

Na spôsobe zaspatia vášho bábätka záleží

Zaspávanie a uspávanie

Naše bábätká uspávame a ukladáme na spánok rôznymi spôsobmi. 🙂 Môže to byť dojčenie, hojdanie na rukách, položenie do postieľky, uspatie v nosiči a mnohé iné spôsoby zaspatia bábätka. Hneď na začiatok si potrebujeme povedať jednu dôležitú vec. Neexistuje správny a nesprávny spôsob zaspávania bábätiek. Každý spôsob je krásny. 🙂

Spánok je primárna biologická potreba nás všetkých a potrebujeme ho rovnako ako jedlo.

Ako funguje spánok bábätka

Ak sa rozprávame o spôsobe zaspávanie bábätiek, tak vzhľadom na to, ako spánok funguje má spôsob zaspatia vplyv na to, ako následne bábätko v noci spí.

Detský spánok (a aj ten náš) funguje na princípe spánkových cyklov. Striedajú sa nám fázy tzv. REM a NREM spánku.

Počas fázy REM je náš spánok ľahší a skôr nás niečo zobudí alebo vyruší. V tejto fáze spánku väčšinou snívame. V REM fáze je telo paralyzované, dieťatko hýbe rýchlo očkami, aj keď sú zavreté (Rapid Eye Movement). Výskumy potvrdili, že v tejto fáze dochádza k veľkému vývinu mozgu. Od narodenia po približne 3.-4. mesiac života bábätka tvorí REM spánok približne 50% celkového spánku novorodenca a postupne sa jeho pomer k NREM spánku znižuje a začína prevládať NREM, teda hlboký spánok.

NREM spánok je hlboký spánok, kedy spíme tvrdo. NREM spánok má tri fázy a počas neho je bábätko ťažšie zobuditeľné. Vo fáze 3 je napríklad bábätko nezobuditeľné, pokiaľ nedostane naozaj silný impulz pre zobudenie. V jednotlivých fázach tohto spánku môže dochádzať k zmäteným prebudeniam a nočným desom. Prečítajte si niečo o nočných morách a nočných desoch tu. 

Fázy NREM spánku:

  • Fáza 1: dieťatko sa dostáva do spánku, je ľahko zobuditeľné, drieme.
  • Fáza 2: dieťatko spinká, je ťažšie zobuditeľné. Začína klesať tep a telesná teplota dieťatka.
  • Fáza 3: hlboký spánok, telesná teplota ešte viac klesá.

Tieto fázy sa striedajú pravidelne aj u našich detičiek. Keď prejde cyklus striedania týchto fáz, nastáva jemné prebudenie. Vtedy naše dieťatko sleduje a kontroluje stav. Potrebuje väčšinou, aby všetko bolo tak, ako keď zaspalo. A tu nastáva „zádrhel“. Ak totiž nenájde stav, ktorý malo pri zaspávaní, budí sa (väčšinou s veľkým plačom). Toto môže nastať v noci aj každú hodinu alebo každé dve hodiny. Cez deň to môže spôsobiť krátke spánky tzv. catnaping. Hovoríme preto o takzvanej “spánkovej asociácii” spôsobe, s akým si dieťatko svoje zaspávanie a znovuzaspávanie spája. Niektoré detičky sú od svojho spôsobu zaspatie závislé viac a iné menej. SPÔSOB ZASPATIA MÁ TEDA DO URČITEJ MIERY VPLYV NA TO, AKO PRERUŠOVANE NAŠE DETI SPIA.

Spánkový cyklus

Spánkový cyklus bábätka (deň)

Bábätká po 3.-4. mesiaci (po 3.-4. mesačnej spánkovej regresii) začínajú postupne vchádzať najprv do NREM fázy spánkového cyklu a až potom do REM a tak sa to stále opakuje. Deti sa v noci najčastejšie budia pri prechodoch z týchto fáz okolo: 22:00-23:00, 01:00, 03:00 a nad ránom, keď je spánok najľahší. Najhlbší spánok majú deti od zaspatia do približne polnoci, následne prichádza stredne ťažký cyklus spánku a nad ránom okolo 04:00-06:00 už niektoré deti zobudí aj malé šuchnutie.

Spánkový cyklus bábätka sa počas jeho veku vyvíja a predlžuje sa postupne z 40-45 minút až na 90 minút v približne predškolskom veku. Spánkové cykly cez deň sú kratšie a v noci sú dlhšie. Preto sa vám možno bábätko cez deň budí každých 30-40 minút, ale v noci každú 1-2 hodiny.

MOJA CESTA JE ZLATÁ STREDNÁ CESTA PRÍSTUPU K SPÁNKU

Je časté nočné budenie bábätiek normálne? Koľko budení je v poriadku?

Fyziologicky je jemné prebudenie pri prechode z fázy do fázy (cyklu do cyklu) normálne a prirodzené pre každého človeka. Bábätká sa tiež v noci budia z rôznych dôvodov a nie je to len od hladu. 🙂 Preto je normálne, že tzv. “nočné rodičovstvo” k prvým mesiacom života nášho dieťatka neodmysliteľne patrí. 🙂

Spôsob zaspatia bábätka má teda tiež vplyv na to, koľkokrát bábätko bude potrebovať tento (alebo iný) spôsob uspatia v noci opäť. Ak  vaše dieťatko zaspáva pomocou dojčenia (čo je absolútne v poriadku), je potrebné počítať s tým, že bude potrebné bábätko v noci dojčiť pri menšom aj väčšom zobudení opäť, aby zaspalo a že to môže byť častejšie. Ak bábätko zaspí napríklad vedľa vás pri spievaní a hladkaní v postieľke bez väčšej pomoci, viaceré cykly si v noci pravdepodobne spojí bez pomoci, lebo to už zvládlo pri zaspávaní. Nezobudí sa teda 10krát, ale len 2-3krát.

Bábätko totiž maminku cítiť potrebuje, avšak je aj natoľko múdre, že keď vie ako, tak sa medzi spánkovými cyklami prenesie aj bez vašej pomoci a ak bude menšiu pomoc potrebovať, zavolá. 🙂

Normálny detský spánok – koľko budení je už veľa

Je veľmi dôležité, aby rodičia mali primerané očakávania voči veku a spánku svojho bábätká. Nečakajte teda od vášho 3 mesačného alebo ročného dieťatka, že musí prespať noc. Je úplne normálne, ak sa párkrát zobudí. Štúdie potvrdili, že deti spiace v jednej posteli s rodičom sa budia v noci častejšie. (Hysing 2015, Hayes 2001). Deti, ktoré zaspávajú vo svojej postieľke a aj v noci zaspia po najedení (nie pri jedení), majú menej prerušovaný spánok a stabilnejší spánok, ako deti, ktoré tieto návyky nemajú.

Na základe Hysingovej štúdie (2015) sa väčšina detí budí 0 až 3krát vo veku 6.-18. mesiacov. Podobná štúdia Paavonen et al. zistila že približne 75% detí sa budí 3 krát. Toto budenie je typicky považované za normálny nočný spánok. V prípade, že sa zdravé bábätko/dieťa budí častejšie, jedná sa pravdepodobne o narušenie spánku z dôvodu rušivej spánkovej asociácie alebo nevhodného režimu, či spánkovej hygieny, zdravotného problému. Dieťa môže aj v tomto veku spávať celú noc, ale je prirodzené a normálne, ak sa v noci zobudí. 🙂

Každé dieťa je v tom, čo kedy zvládne iné a každý rodič je iný v tom, ako to cíti a ako by to chcel. Samozrejme je dôležité pamätať na obdobia spánkovej regresie, prípadne na zhoršenie spánku v dôsledku choroby alebo potreby rodiča. Sú to stále deti. Avšak dlhodobé časté nočné budenie môžeme považovať za pediatrickú insomniu, resp. spánkový problém z dôvodu rušivej spánkovej asociácia, ktorú je vhodné riešiť.

Štúdie potvrdili, že zlepšenie spánku a kvality spánku celej rodiny prispieva k zlepšeniu vzťahu matka-dieťa, otec-dieťa, matka-otec. Je to preto, lebo rodičia aj dieťa sú viac oddýchnutí a menej nervózni, dni si užívajú a nielen unavení preživajú.

Spánok je veda a to, ako naše detičky spia vplýva veľké množstvo faktorov ako napr.:

-spánková hygiena

-spôsob zaspatia

-miesto spánku

-aktuálny stupeň psychomotorického vývinu

-zdravie (reflux, kolika, alergie)

-štruktúra denného spánku

-attachment, psychika rodiča, rodinné zázemie a mnohé iné.

Som zástancom zlatej strednej cesty prístupu k spánku. Preto nebudem nikdy tvrdiť, že budenie 10krát za noc (alebo každú hodinu) u zdravého dieťatka je v poriadku (že to tak má byť), rovnako ako nepovažujem za nevyhnutné, aby bábätká v útlom veku prespali noc.

Pri mojom poradenstve vieme s rodičmi veľmi časté budenie zredukovať aj bez zmeny v spôsobe zaspávania na tie 3-4 razy, častokrát je ale potrebná aj táto zmena.

Moja cesta je “ZLATÁ STREDNÁ CESTA”

 

  1. Adair R, Bauchner H, Philipp B, Levenson S, Zuckerman B. Night waking during infancy: role of parental presence at bedtime. Pediatrics. 1991;87(4):500-504.
  2. Anuntaseree W, Mo-suwan L, Vasiknanonte P, Kuasirikul S, Ma-a-lee A, Choprapawan C. Night waking in Thai infants at 3 months of age: association between parental practices and infant sleep. Sleep Med. 2008;9(5):564-571. doi:10.1016/j.sleep.2007.07.009
  3. Tikotzky L, Sadeh A. Harefuah. 2009;148(5):342-348.
  4. Schwichtenberg AJ, Goodlin-Jones B. Causes and correlates of frequent night awakenings in early childhood. Int Rev Neurobiol. 2010;93:177-191. doi:10.1016/S0074-7742(10)93008-0
  5. Stefania Sette et al, Predictors of sleep disturbances in the first year of life: a longitudinal study, 2017
  6. Paavonen EJ, Saarenpää-Heikkilä O, Morales-Munoz I, Virta M, Häkälä N, Pölkki P, Kylliäinen A, Karlsson H, Paunio T, Karlsson L. Normal sleep development in infants: findings from two large birth cohorts. Sleep Med. 2020 May;69:145-154. doi: 10.1016/j.sleep.2020.01.009. Epub 2020 Jan 20. PMID: 32087408.
  7. Hysing M, Harvey AG, Torgersen L, Ystrom E, Reichborn-Kjennerud T, Sivertsen B. Trajectories and predictors of nocturnal awakenings and sleep duration in infants. J Dev Behav Pediatr. 2014;35(5):309-316. doi:10.1097/DBP.0000000000000064

Potrebujete pomôcť?