Ako na skoré ranné vstávanie
Nezaradené, O spánku

Spánok a anémia

Anémia  (nedostatok železa) vedie k chudokrvnosti. Železo zodpovedá  v tele dieťatka za rast buniek, optimálny telesný vývin, vývin mozgu a kvalitný spánok. Deficit železa rovnako zvyšuje riziko infekcie.

Anémia patrí celosvetovo k rozšírenému zdravotnému problému. Nedostatkom železa častejšie trpia predčasne narodené deti alebo deti s nižšou pôrodnou hmotnosťou. Dojčené deti môžu mať málo železa, ak materské mlieko neobsahuje jeho dostatok. Železo si telo nevie vyprodukovať samé. Strava dieťatka alebo maminky (v prípade dojčených detí) musí byť preto pestrá a bohatá na železo.

Prejavy anémie

Nedostatok železa sa prejavuje najmä únavou, celkovou slabosťou, dýchavičnosťou a poruchami koncentrácie, čo súvisí s nedostatočným okysličením. Chudokrvné deti sa vedia sa rýchlejšie unaviť aj bez väčšej fyzickej aktivity. Anemické deti môžu mať bledú pokožku a studené končatiny.

Ako anémia ovplyvňuje spánok

Aj v prípade spánku detí sa môžeme stretnúť so situáciou, kedy je všetko “nastavené” správne, ale kvalita spánku dieťatka je nízka. Predspánková rutina je stabilná, spánková hygiena dosatočná, rozdelenie spánku je primerané veku, dieťatko má dostatok pohybu a netrpí potravinovou inroleranciou ani alergiou, no aj napriek všetkému spánok “nefunguje”. Dôvodom môže byť nedostatok železa, ktorý môže priamo vplývať na zhoršenú kvalitu spánku alebo môže zapríčiňovať iné ochorenie, ktoré má negatívny dopad na spánok dieťatka.

Deficit železa sa spája s viacerými ochoreniami, ako napríklad insomniou, únavou, slabosťou, parasomniou, periodickými pohybmi končatín (PLMD), syndómom nepokojných nôh a zlou kvalitou spánku. Vyriešenie problému s nedostatkom železa a adekvátnou liečbou anémie, viete dosiahnuť nápravu týchto problémov a zlepšenie kvality spánku.

Potravinové zdroje želaza

Prevenciou nedostatku železa je vhodný jedálniček dieťatka (alebo/aj dojčacej maminky), ktorý obsahuje potraviny bohaté na železo. Železo nájdete  nielen v mäse a vnútornotiach. Významným zdrojom železa sú aj strukoviny, semienka, zelená zelenina a sušené ovocie. V prípade nedostatku železa, oslabenej imunity a na základe krvného obrazu, pediater môže predpísať dieťatku terapiu železom.

 

Ak je za zhoršenou kvalitou spánku vášho dieťatka nedostatok železa, vhodnou liečbou a stravou môžete tieto problémy zmierniť.